Ce vrem noi?

Razpunzand nevoii de coerenta si de valorificare a acumularilor, am adunat precuparile oragnizatiei noastre intr-un program integrat destinat turismului, structurat pe modelul european al centrelor de resurse in turism. CITEŞTE MAI DEPARTE...

CRRT - Centrul Roman de Resurse in Turism - Program sustinut de Fundatia Amfiteatru

Centrul Roman de Resurse in Turism este promotorul de activitati integratoare in domeniul turismului, intelegand ca abordarea a acestuia, in Romania, este adecvata conceptului de turism responsabil. CITEŞTE MAI DEPARTE...

Studii despre turismul responsabil

Ideile de respect si responsabilitate au fost legate de turism incepand cu anul 1980, mai precis din momentul in care acestea au fost mentionate in Declaratia de la Manila. CITEŞTE MAI DEPARTE...

 

Dezvoltarea prin turism (II)

de Aurel Borșan

Vom continua să dezvoltăm unele din ideile prezentate anterior sau vom aduce (sperăm) altele mai intresante. Suntem deschişi oricărei colaborări pe tema dezvoltării prin turism a comunităţilor.

Sistemul de turism local

Conceptul (îl vom numi prescurtat STL) reprezintă modul de organizare a activtăţilor turistice pe “zone omogene” din punct de vedere cultural, natural, al tradiţiilor şi modului de viaţă al comunităţilor. Nu se suprapune, neapărat pe o organizare administrativă actuală, ci este influenţat decisiv de natură şi cultură (tradiţie, mod de viaţă). Cum am mai menţionat, turismul nu (mai) este doar apanajul operatorilor privaţi. Prin utilizarea întregului potenţial antropic şi natural, al serviciilor publice, dar mai ales prin asumarea unei viziuni strategice, inspirate din ceea ce se cheamă “turismul responsabil”, autorităţile publice sunt intim implicate în fenomenul turistic (conştient şi asumat, sau nu).

În conceptia nostră, STL adună pentru a lucra împreună, toţi actorii, publici şi privaţi, implicaţi în diverse moduri, în funcţionarea comunităţii care primeşte vizitatori. Trebuie să fim destul de elastici cu definiţiile folosite, pentru că vorbim de orice vizitator într-o localitate (indiferent de scop şi durată). Comunitatea trebuie să fie pregatită ca pentru un turist clasic pentru orice persoană din afara ei. Când însă vorbim de dezvoltarea prin turism a comunităţilor, avem în vedere şi un patrimoniu cultural şi natural, ştim că există anumite atracţii turistice şi resurse umane şi servicii specializate. Există aşadar zone favorizate, cunoscute. Altele muncesc pentru aşa ceva. Câteva probleme sunt însă constante. Lipsa de conlucrare între cei implicaţi este una din marile neajunsuri ale turismului românesc, încât turistul trebuie să-şi facă singur produsul turistic şi să caute verigile lanţului de servicii necesare. Nu are confortul necesar, pentru care ar plăti. Avem situaţii din cele mai pitoreşti (probabil unice în lume): un schior cumpară 2, 3 sau chiar mai multe sky-pas-uri într-un perimetru de 10 mp (aferente fiecărui proprietar de instalaţie), ca să ştie ce se întâmplă în oraş/staţiune, un turist nu poate afla nimic de la recepţie, site-urile corecte sunt puţine şi reprezintă pasiunea unor împătimiţi de călătorie (care scriu pentru plăcerea lor şi a prietenilor). Promovarea nu se referă la produse turistice, ci la diverse obiective ”fizice”.

În unele ţări (Italia, Austria etc) există legislaţie care obligă actorii din turism (publici şi privaţi) să lucreze împreună. Nu avem o legislaţie (poate mai bine), dar initaţivele locale pot suplini adecvat nevoia de conlucare necesară, într-un sistem adaptat nevoilor zonei. Fiecare participant la reţea este egal cu celălalt, iar conceptul de bază este acela de “colaborare competitivă” care presupune responsabilite şi expertiză pentru fiecare. La Buşteni suntem în situaţia de a pune în practică un astfel de sistem, implicând o categorie de persoane dedicate. Fundaţia Amfiteatru împreună cu Primăria Buşteni a înfiinţat un Centru Regional de Resurse în Turism. În urmă cu două luni a avut loc evenimentul de lansare unde au fost proiectate mecanismele de lucru ale sistemului de turism local “Valea Prahovei”; s-au realizat primele cursuri de antreprenoriat în turism, se definitivează rolul fiecăruia în sistem. Aşteptările sunt mari dar şi emulaţia faţă de această idee şi, în consecinţă, implicarea este aproape neaşteptată. Vom multiplica, adapta şi perfecţiona această primă experienţă paralel cu oragnizarea unor cursuri de marketing al comunităţilor, pentru a crea premizele instalării unor posibilităţi de lucru fluente cu touroperatorii.

2 Responses to Dezvoltarea prin turism (II)

  1. […] Vom continua să dezvoltăm unele din ideile prezentate anterior sau vom aduce (sperăm) altele mai intresante. Suntem deschişi oricărei colaborări pe tema dezvolătrii prin turism a comunităţilor. Sistemul de turism local Conceptul (îl vom numi prescurtat STL) reprezintă modul de oragnizare a activtăţilor turistice pe “zone omogene” din punct de vedere cultural, natural, al tradiţiilor … Vezi continuare AICI. […]

  2. Paul Popescu spune:

    succes si sper ca in curand sa va sprijin in actiunile dv

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *