Ce vrem noi?

Razpunzand nevoii de coerenta si de valorificare a acumularilor, am adunat precuparile oragnizatiei noastre intr-un program integrat destinat turismului, structurat pe modelul european al centrelor de resurse in turism. CITEŞTE MAI DEPARTE...

CRRT - Centrul Roman de Resurse in Turism - Program sustinut de Fundatia Amfiteatru

Centrul Roman de Resurse in Turism este promotorul de activitati integratoare in domeniul turismului, intelegand ca abordarea a acestuia, in Romania, este adecvata conceptului de turism responsabil. CITEŞTE MAI DEPARTE...

Studii despre turismul responsabil

Ideile de respect si responsabilitate au fost legate de turism incepand cu anul 1980, mai precis din momentul in care acestea au fost mentionate in Declaratia de la Manila. CITEŞTE MAI DEPARTE...

 

Dezvoltarea prin turism (I)

de Aurel Borșan

Este necesară o depășire a barierei  devenită clișeu  jurnalistic și psihologic (n-avem investiții, n-avem infrastructură  pentru un turism civilizat) nu pentru că n-ar exprima adevăruri vizibile, ci pentru a influența îmbinarea armonioasă a dimensiunii “fizice” cu însăși esența turismului: experiența umană. Având obligația să analizez situația studiilor, materialelor, programelor, aflate la dispoziția specialiștilor (și nu numai) am ajuns la câteva concluzii contradictorii, pe care le voi dezvolta în continuare.

Una se referă la inexistența programelor naționale oficiale de studii și strategii. Unde să ne documentăm despre așa ceva? Care sunt căile cele mai bune de urmat? Nu știm. Pe unele site-uri există tot felul de materiale (în general vechi, dar nu neapărat depășite). Dezbaterea despre problemele de bază, actuale, lipsește. Zona autorităților județene și locale merită atenție. Este vie și în legatură cu nevoile de dezvoltare a comunităților. Mulți  intuiesc faptul că turismul e ceva util, intresant, de viitor, etc. Abordarea este în general de tip amator, dar inițiativele sunt – de regulă –  sprijinite. Lipsește ce este necesar: mecanisme și structuri de tip STL (sistem de turism local)  și  planurile și actvitățile de marketing al teritoriului/comunităților.

Evidențiez rolul autorităților publice, centrale și locale, pentru că, așa cum arată lucrurile în toată lumea, turismul nu este (numai) apanajul operatorilor privați. Prin utilizarea patrimoniului antropic și natural și a unor servicii publice în construirea produsului turistic autoritatile sunt implicate intim în funcționarea normală a domeniului. Nenorocirea începe când autoritățile publice, își asumă programe de investiții sau servicii tipice zonei private. Așa apar aberațiile de care râdem/plângem. Ne consolăm cu faptul că educația costă. Problema e să și învățăm din erori. O paranteză: așa cum bine știm, promovarea se face prin munca normală, respectând rigori și tehnici, având continuitate și mai ales știind foarte bine conținutul produselor de promovat. Lipsa unui organism de tip ONT (din perioada interbelică) este evidentă. Va trebui să refacem și istoria domeniului, pentru că experiențe și acumulari vechi pot fi actualizate, adaptate și folosite. Există acumulări specifice României care nu mai trebuie reinventate.

Multinaționalele (fie că sunt tour operatori sau hoteluri) au meritul de a aduce proceduri și standarde în materie de servicii. Sunt, fără discuție, repere profesionale. Emulația adevarată, speranța dezvoltării prin turism a României vine dinspre întreprinzători, mai ales cei care și-au dedicat existența lor și, de multe ori, a familiilor, turismului. Obiectiv, avem toate datele pentru ca să vina și rândul României în sfera descoperirilor turistice, conform nevoilor de etapă ale omenirii. Turismul nu se pretează la o interpretare alb/negru. Nuanțele sunt multe și colorate. Apar inițiative private de mare valoare, gândite logic, bazate pe expertiză. Una din ele e cea construită în jurul site-ului turismmarket.com de către un grup de profesioniști, la curent cu tendințele de bază ale turismului, familiarizați cu tehnologiile moderne, cu literatura de specialitate, etc. Te (re)gasești într-un grup de prieteni care schimbă idei pe baza experiențelor personale, filtrate cu grijă de criteriile profesionale. Sunt persoane responsabile, care merită a fi urmărite.

O cu totul altă abordare am gasit în lucrarea Spa tourism în România balneo-turistică având ca autori pe prof.univ. dr. Nicolae Teleki și dr. Laviniu Munteanu, după o idee și o concepție a prof. dr. Petre Baron. Autorii și editorul sunt oameni care toată viața au studiat fenomenul despre care scriu. Sunt oameni de știință, capabili să pună împreună, într-o monografie unicat resursele turismului de sănătate, argumente pentru dezvoltarea unui domeniu în care resursele naturale așteaptă utilizarea lor în beneficiul oamenilor. Prin turism, desigur.

În cu totul altă ordine de idei, împreună cu Mihai Totpal am demarat la Bușteni (cu intervenția operativă a primarului Emanoil Savin) înfințarea primului STL (sistem de turism local) din țară noastră. Scriu despre asta doar pentru a sublinia interesul cu care se implică multă lume și –mai ales- orizontul de așteptare care există pentru turism. Sunt convins că trendul mondial (turismul fiind una dintre primele industrii ale lumii în continuă creștere, ca cifră de afaceri și angajați) va “afecta“ și țara noastră. Vom continua cu exemple concrete, nu numai pozitive. Anticipez și afirm că turismul va fi una din cele mai cuprinzătoare industrii cu mari avantaje și, totodată, desigur, cu frustrările aferente, oferind în primul rând profesioniștilor experiențe umane valoroase.

2 Responses to Dezvoltarea prin turism (I)

  1. […] de Aurel Borșan Este necesară o depășire a barierei  devenită clișeu  jurnalistic și psihologic (n-avem investiții , n-avem infrastructură  pentru un turism civilizat) nu pentru că n-ar exprima adevăruri vizibile, ci pentru a influența îmbinarea armonioasă a dimensiunii “fizice”cu insăși esența turismului: experiența umană. Având obligația să analizez situația studiilor, materialelor, programelor aflate la dispoziția … Vezi continuare AICI. […]

  2. Foarte bine punctat!
    Va multumim pentru mentionarea proiectului Turism Market si speram ca si de aici inainte sa gasiti la noi articole cel putin la fel de interesante

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *